Telecomconcern KPN zit in zwaar weer. Door de felle concurrentie op de
Nederlandse thuismarkt staat de winst structureel onder druk.

Aan de ene kant zagen kabelaars als Ziggo en UPC aan de poten van KPN door ze
te beconcurreren op het vaste net en tegelijk is de concurrentie op de
mobiele markt hevig.

Doordat de bedrijfwinst structureel onder druk staat, moet KPN oppassen dat de
schuld van het bedrijf niet te hoog wordt in verhouding tot de winst.
Daarvoor trekt het bedrijf alles uit de kast, zo signaleert Het
Financieele Dagblad
.

Verhuur smartphones

Bij sommige belcontracten bijvoorbeeld verhuurt KPN sinds dit voorjaar de
bijbhorende mobieltjes. Het telecombedrijf blijft zelf eigenaar. Dit is
ongebruikelijk, want de meeste telecomaanbieders verkopen smartphones tegen
korting, of werken met een soort huurkoopconstructies.

Dat KPN kiest voor de verhuurconstructie heeft echter een financiële reden.
Het bedrijf hoeft de kosten van de aanschaf van mobieltjes hierdoor niet in
één keer af te trekken van de bedrijfswinst, maar kan die kosten uitsmeren
over een langere periode.

Door de aankoopkosten van mobieltjes te spreiden over 24 maanden, valt de
winst tijdelijk hoger uit. Analisten stellen dat dit op jaarbasis een
positief effect van 120 miljoen euro heeft op de winst, aldus het FD.

Dit kan op korte termijn veel uitmaken, want KPN wil dit jaar uitkomen op een
bedrijfswinst vóór afschrijvingen (ebitda) van 4,7 tot 4,9 miljard euro. Een
meevaller van 120 miljoen euro tikt dan aardig aan.

Het effect van het uitsmeren van kosten op de winst is overigens wel tijdelijk
en raakt na twee jaar uitgewerkt.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl